Afvallen met het Sonoma Dieet? (Uitleg)

Het Sonoma Dieet is een op het Mediterraans geïnspireerd eetpatroon, ontworpen om afvallen te bevorderen en de algemene gezondheid te verbeteren.

Hoewel het snel gewichtsverlies belooft door de nadruk te leggen op portiecontrole en een gevarieerde inname van hele, voedingsrijke voedingsmiddelen, kun je je afvragen of dit dieet wel geschikt is voor jou?

In dit artikelen bespreken we het Sonoma Dieet en behandelen we de voordelen, nadelen en hoe effectief het dieet in om af te vallen.

Wat is het Sonoma dieet?

Het Sonoma Dieet is een afslankprogramma ontwikkeld door geregistreerd diëtiste en schrijfster Dr. Connie Guttersen.

Het oorspronkelijke boek verscheen in 2005, maar een herziene versie met de naam “Het Nieuwe Sonoma Dieet” werd in 2011 gepubliceerd.

Het boek van Guttersen belooft gewichtsverlies en een betere gezondheid binnen de eerste 10 dagen van het dieet. 

Het bevat ook lessen over hoe je suikerverslaving kunt verslaan en gedurende de rest van het programma je hunkeringen met gezonde voedingsmiddelen kunt stillen.

Het boek is genoemd naar het beroemde wijnbouwgebied in Californië waar Guttersen woont.

Geïnspireerd door het Mediterraan dieet bevordert het Sonoma Dieet een evenwichtige inname van fruit, groenten, magere eiwitten, volle granen, peulvruchten, noten, en olijfolie. Het voegt daar dan specifieke richtlijnen aan hoeveel je mag eten per portie.

Hoewel Gutterson het Sonoma Dieet niet als een koolhydraatarm dieet beschouwt, schrappen of beperken sommige delen van het traject bepaalde koolhydraatrijke voedingsmiddelen.

Overmatige inname van verzadigde vetten, alcohol en kunstmatige zoetstoffen wordt zwaar ontmoedigd.

Sonoma dieet gerecht en recept
Voorbeeld van een gerecht van het sonoma dieet

Hoe het werkt het Sonoma Dieet?

Het Sonoma Dieet wordt opgedeeld in drie afzonderlijke fasen die golven worden genoemd. De eerste ‘golf’ is het kortst en meest beperkende, waarna de beperkingen geleidelijk worden versoepeld.

Elke golf concentreert zich op de volgende 10 “superfoods”, die je zouden moeten helpen met het afvallen.

Een lijst van de genoemde superfoods zijn:

  • Bosbessen
  • Aardbeien
  • Druiven
  • Broccoli
  • Paprika’s
  • Spinazie
  • Volle granen
  • Olijfolie
  • Tomaten
  • Amandelen

Deze voedingsmiddelen vormen de basis van dit traject, omdat ze minimaal bewerkt zijn en vol zitten met belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, vezels, en gezonde vetten.

Je wordt aangemoedigd om drie maaltijden per dag te eten en alleen te snacken als je tussen de maaltijden door honger hebt. Hoewel je geen calorieën hoeft te tellen, staat portiecontrole centraal in dit dieet.

Het is de bedoeling dat jij je gewone eetgerei inruilt voor een 17cm bord of kom voor het ontbijt en een 22cm bord voor lunch en avondeten. Elke kom of bord wordt dan verdeeld in vakken die je met bepaald voedsel kunt vullen.

Beste boek lezen?

  • Meer energie in 10 dagen
  • Simpele recepten
  • Super goede tips

Golf 1 van het Sonoma Dieet

Golf 1 is de eerste en meest beperkende fase, het duurt 10 dagen en is bedoeld om snel gewichtsverlies te bevorderen en te helpen van je suiker gewoonte af te kicken, en je porties te leren beheersen.

In deze golf elimineer je alle volgende voedingsmiddelen:

  • Toegevoegde suikers: honing, witte suiker, ahornsiroop, agave, desserts, zoete lekkernijen, frisdrank, en jam
  • Geraffineerde granen: witte rijst, wit brood, en granen gemaakt van geraffineerde granen
  • Vetten: margarine, mayonaise, romige dressings, en de meeste bakoliën (behalve extra vierge olijfolie, canola olie, en notenoliën)
  • Zuivel: yoghurt (alle soorten), volvette kazen, en boter
  • Bepaalde vruchten: banaan, mango, granaatappel, en perziken
  • Bepaalde groenten: aardappelen, maïs, erwten, winterpompoen, artisjok, wortelen, en bieten
  • Alle soorten kunstmatig gezoete voedingsmiddelen
  • Alcohol

Een flinke lijst wat je niet mag eten of drinken.

Hier volgen een paar voorbeelden van voedingsmiddelen die tijdens golf 1 – en gedurende de hele duur van het programma – zijn toegestaan:

  • Niet-zetmeelrijke groenten: prei, asperges, selderij, bloemkool, broccoli, tomaten, spinazie, en paprika’s
  • Fruit (één portie per dag): aardbeien, bosbessen, appels, en abrikozen
  • Volkoren granen (tot twee porties per dag): haver, wilde rijst, en volkoren brood, pasta, en ontbijtgranen
  • Zuivel: magere kwark, Parmezaanse kaas, magere melk
  • Eiwitten: eieren (1 hele en 2 witte per dag), zeevruchten, bonen (beperkt tot 1/2 kopje of 30 gram per dag), en magere delen van rundvlees, varkensvlees en kip
  • Vetten (tot drie porties per dag): extra vergine olijfolie, amandelen, avocado, pindakaas, en walnoten
  • Dranken: zwarte koffie, ongezoete thee, en water

Hoewel calorieën tellen niet wordt aangemoedigd, verbruiken de meeste mensen uiteindelijk ongeveer 1.000-1.200 calorieën per dag in golf 1, omdat de portiegrootte uiterst beperkt is.

Golf 2

Golf 2 start na de eerste 10 dagen van het traject. Het duurt aanzienlijk langer dan Golf 1 omdat het de bedoeling is dat je ermee bezig blijft tot je genoeg bent afgevallen en je streefgewicht hebt bereikt.

Alle tijdens golf 1 toegestane voedingsmiddelen zijn in deze fase nog steeds toegestaan, maar bepaalde eerder verboden voedingsmiddelen worden opnieuw geïntroduceerd.

Afhankelijk van je voedingskeuzes kun je tijdens golf 2 tot 1.500-2.000 calorieën verbruiken. Merk op dat dit getal slechts een schatting is, want calorieën tellen hoort niet bij het Sonoma Dieet.

Je kunt in golf 2 de volgende voedingsmiddelen weer nuttigen

Wijn: rood of wit 180ml per dag

Groenten: alle groenten behalve aardappelen

Fruit: alle hele vruchten, maar geen vruchtensap

Zuivel: yoghurt zonder vetstoffen

Snoep: pure chocolade en suikervrije traktaties

Porties koolhydraatrijke groenten en fruit zoals bananen en zoete aardappelen worden beperkt tot één per dag, terwijl koolhydraatarmere opties vaker gegeten mogen worden.

Golf 2 introduceert ook specifieke veranderingen in je levensstijl, waaronder regelmatige lichaamsbeweging en mindfulness die je aanmoedigen om van je maaltijden te genieten.

Golf 3

Golf 3 is in wezen de onderhoudsfase van het Sonoma Dieet. De meeste regels van Golf 2 gelden nog steeds, maar er is meer flexibiliteit en er zijn wat meer voedingsmogelijkheden.

Je gaat deze fase in nadat je je doel van afvallen hebt bereikt.

Golf 3 staat enkele voedingsmiddelen toe die hoger zijn in koolhydraten en vetten, zoals desserts, vruchtensap, geraffineerde granen, volvette zuivelproducten, en witte aardappelen – zij het zeer spaarzaam.

Als je merkt dat je gewicht weer omhoog schiet, is het aan te bevelen terug te keren naar golf 2 tot je je streefgewicht weer bereikt hebt.

helpt het sonoma dieet met afvallen?
Afvallen met het sonoma dieet

Helpt het Sonoma Dieet bij het afvallen?

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat erop wijst dat het sonoma dieet helpt bij het afvallen.

Dat gezegd hebbende, wijzen meerdere studies erop dat een caloriearm dieet in mediterraanse stijl effectief is voor gewichtsbeheersing op lange termijn.

Omdat het Sonoma dieet zich modelleert naar het mediterrane dieet, kan het soortgelijke resultaten bieden.

Opvallend is dat het je inname van bewerkte voedingsmiddelen en toegevoegde suiker tot een minimum beperkt, terwijl het een grote verscheidenheid aan fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten en gezonde vetten aanmoedigt.

Deze voedingsmiddelen bevatten van nature minder calorieën dan hun meer bewerkte tegenhangers. Bovendien leveren ze belangrijke voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten, die je eetlust en metabolisme kunnen helpen reguleren.

Door de strikte portiecontrole in golf zal je calorie-inname bovendien waarschijnlijk sterk dalen. Zoals bij elk ander dieet moet je minder calorieën verbruiken dan je lichaam verbruikt om met het Sonoma dieet af te vallen.

Bedenk dat gewichtsverlies een complex proces is dat ook beïnvloed wordt door lichamelijke activiteit, slaapkwaliteit, stofwisseling, leeftijd, en andere factoren.

De nadelen van het Sonoma dieet

Hoewel het Sonoma Dieet verschillende voordelen heeft, is het niet voor iedereen geschikt. Er zijn verschillende nadelen die het overwegen waard zijn voor je er in duikt.

Niet op wetenschap gebaseerd

Het boek van het Sonoma Dieet beweert dat het essentieel is om alle geraffineerde koolhydraten volledig te vermijden tijdens golf 1 en 2 om suikerverslaving tegen te gaan.

Hoewel onderzoek suggereert dat suikerhoudende voedingsmiddelen verslavende eigenschappen hebben en dat het eten van grote hoeveelheden zoetigheid het hunkeren naar zoetigheid kan aanwakkeren, zijn extreme maatregelen, zoals het elimineren van suiker of het overdreven beperken van zoet smakende voedingsmiddelen, voor de meeste mensen misschien niet nodig

Bovendien worden bepaalde gezonde voedingsmiddelen zoals aardappelen in het programma ten onrechte afgeraden.

Hoewel sommige studies bepaalde soorten aardappelproducten in verband hebben gebracht met gewichtstoename, is het onwaarschijnlijk dat het eten van aardappelen met mate, bereid op gezonde manieren, zoals gebakken of geroosterd, gewichtstoename veroorzaakt.

Bovendien zijn aardappelen veel verzadigender dan andere koolhydraatbronnen zoals pasta en rijst en kunnen ze in een gezond dieet worden opgenomen.

Sommige van deze problemen kunnen verzacht worden als je het dieet flexibel aanpakt.

Zeer tijdsintensief

Een van de belangrijkste kritiekpunten op het dieet is dat de maaltijdplanning en voedselbereiding veel tijd kostten.

Omdat het Sonoma Dieet bijna uitsluitend op hele, onbewerkte voedingsmiddelen berust, is het de bedoeling dat je bijna alle maaltijden zelf kookt.

Hoewel koken voor veel mensen plezierig is, geven anderen misschien de voorkeur aan een afslankprogramma dat minder intensief is en beter bij hun levensstijl past. Als lange uren in de keuken voor jou op lange termijn niet vol te houden is, past dit dieet niet bij je.

Kan duur zijn

In het begin van het dieet is het de bedoeling dat je alle niet-conforme voedingsmiddelen in je voorraadkast weggooit of schenkt, en ze daarna vervangt door voeding wat past bij het dieet. Afhankelijk van de inhoud van je voorraadkast, kan deze eis veel gaan kosten en veel voedselverspilling betekenen.

Bovendien zijn veel van de goedgekeurde voedingsmiddelen van het Sonoma Dieet duur, wat de toegang beperkt en je budget onder druk kan zetten.

Is het sonoma dieet geschikt voor mij?

Het sonoma dieet in erg tijdsintensief en wat aan de prijzige kant. Bovendien kan je in de eerste fase te veel calorieën beperken.

Als je het sonoma dieet wilt gebruiken om af te vallen in het weet waar je aan begint, het is namelijk niet het makkelijkste dieet. Ook zijn er geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van dit afval traject.

Als je geïnteresseerd bent in het Sonoma Dieet, kun je kleine aanpassingen overwegen om er zeker van te zijn dat het aan je behoeften voldoet.

Boek lezen?

Begin een nieuw leven en wacht niet te lang!

Geef een reactie